Kokemukseni perusteella ”sitä saat, mitä mittaat” pitää paikkansa.
Haluan tuottaa vaikuttavaa organisaatioiden kehittämistä. Miksi siis en voi
suhtautua varauksettomasti työhyvinvoinnin mittaamiseen ja henkilöstökyselyihin?
Yksilö-/ryhmätaso
Hetkittäin mittaaminen tuntuu erittäin houkuttelevalta.
Entisenä kilpaurheilijana ja nykyisenä valmentajana saan syvään juurtunutta
tyydytystä nähdessäni kehittymisen tulokset vakuuttavien numeroiden muodossa. Eilen
valmennettavani kertoi maajoukkueringin saaneen käyttöönsä FirstBeat- mittarit.
Mahtavaa! On upeaa nähdä harjoittelun ja muun arjen rasituksen ja levon
vaikutukset numeroina.
Mutta. Itseasiassa tiedän jo erittäin hyvin, missä meillä
on tämän urheilijan kohdalla kehitettävää. Olen ollut mukana hänen
valmennuksessaan jo kuusi vuotta. Samoin valmennustiimimme, joista jokaisella
meistä on omat näkemyksemme, on hyvin kartalla painopisteistä, joita olemme yhdessä
valinneet hänen kehittymisensä tueksi. Kyseinen urheilija esitti omia huoliaan
ja toiveitaan harjoitteluun viimeksi puoli tuntia ennen eilisiä treenejä. Hän
tietää itsekin erittäin hyvin omat kehityskohteensa ja aikuisurheilijana alueet, joissa kehittyminen on hänelle
haastavaa. Yhtä lailla hän tuntee myös voimavaransa ja vahvuutensa.
Tässä on mielestäni ensimmäinen syy mittaamisen kriittiseen
suhtautumiseen myös työpaikoilla. En ole vakuuttunut mittaamisen lisäarvosta
käytännön työn kehittämiseksi. Synnyttävätkö luvut jotain muutosta vastauksia
antaneen henkilön työssä tai tiimissä? Eivät automaattisesti. Yhdessä organisoituen
ja esimiehen tuella ryhmän on mittaamisesta huolimatta edelleen tehtävä töitä
haasteiden ratkaisemiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Kartoitukset,
kyselyt jne. edellyttävät tulosten analysointia ja tuovat väistämättä samalla
ajallista viivettä kehittämiseen. Virittäydymme turhaan kehittämistyöhön
vastatessamme kyselyhin, joiden käsittely haastavimmillaan tapahtuu vasta
kuukausia vastaamisemme jälkeen. Jos kehittämistyö ei motivoi vastaushetkellä, tieto
tulosten odottamisesta ei varmasti asiaa edistä. Uskallan väittää, että
odottelu itse asiassa vaikeuttaa edessä siintävää kehittämistä. Miksi erikseen
mitata, kun voi kysyä ja samassa hetkessä aloittaa keskustelun ongelmien
juurisyistä ja ratkaisuehdotuksista?
Toinen syy mittaamisen välttämiseen on, että emme sitten
kuitenkaan lopulta tiedä, mitä mittaamme. Jokainen meistä tulkitsee
todellisuutta omien mielenmalliemme läpi. Kyselyissä käsitteiden ilmeinen
tulkinnanvaraisuus, mittaamiseen liittyvät ennakkoluulot ja –odotukset, aiemmat
kokemuksemme ym. vaikuttavat niin, että lopulta mittaaminen onkin erittäin
monisävyistä ja merkitykset, joita sille annamme, ovat hyvin erilaisia. Yksi lähtökohtaisesti
innostuu mittaamisesta (Minä!) ja toinen muistelee katkeroituneesti aiempia
prosesseja, jotka kauniista puheista huolimatta eivät kuitenkaan tuoneet apua
omaan työn arkeen. Yksilötason työkykyä mitattaessa hyvää tarkoittavat fyysiset
mittaukset saavat helposti perfektionistin stressitasot kohoamaan, kun hän
näkee lukuina esimerkiksi unen riittämättömyyden. Samalla kierre asiantilan
pahenemiseen on valmis.
Koko organisaation
taso
Palataan koko organisaation tasolle. Miten työhyvinvointia,
työkykyä ja työntekijäkokemusta johdetaan ilman vertailutietoa edistymisestä? Kartoitusten,
selvitysten, mittausten ja muiden pääasiassa kvantitatiivisten tutkimusten merkittävin
arvo löytyykin nimenomaan koko organisaation johtamisen tasolta, jossa
kokonaiskuvan ja isojen linjojen hahmottaminen aidosti helpottuu niitä
tiivistävien numeroiden kautta. Olennaista olisikin tunnustaa tämä
toteuttaessamme mittauksia. Mittaamista pitäisi tehdä johtamistyön tukemiseksi,
ei käytännön kehittämistyön käynnistämiseksi tiimitasolla. Kyselyiden avulla
johto myös viestii, millaisista asioista he ovat kiinnostuneita ja mitkä asiat
korostuvat johtamisen huomionkohteina. Valitettavasti usein tämä
viestinnällinen ulottuvuus jää huomioimatta ja hyödyntämättä.
Mitä siis käytännössä pitäisi tehdä?
Molemmat.
- Käynnistä kehittämistyö tiimitasolla kartoitusten
aikana. Kyselyihin vastattaan tiimin kesken yhdessä ja käynnistetään samalla
ratkaisujen ideointi ja vaikka ensimmäiset kokeilut paremman työn arjen
aikaansaamiseksi. Ryhmätasolla kyselyn tuloksilla on vain vähän välitöntä käytännön
merkitystä.
- Koko organisaation tulosten valmistuttua, analyysien
jälkeen ja johdon kehityskohteiden tunnistamisen aikana, kehittämistyö
tiimeissä on jo edennyt ja ensimmäiset kokemukset kehittämiskokeiluista on
saatu. Viritystä organisaation tai muun riittävän suuren työyhteisötason
kehittämistoimenpiteiden pilotoinnille on jo syntynyt ja näin myös laajemmin
yhteisiä käytäntöjä uudistavat kokeilut saadaan napakasti käyntiin.
Win-win. Samalla vältetään kuvitelma, että mittaus
itsessään saisi aikaan muutosta.
PS. Jos aitoa valmiutta kehittämistoimenpiteiden resursointiin ei ole, silloin kyselyt, kartoitukset ja selvitykset on syytä unohtaa kokonaan. Johtamistyön vastuullisuus on muistettava eikä henkilöstöä pidä piinata ”olis kiva tietää, mutta emme aio käyttää tietoa mihinkään” tai ”kait näitä kuuluu tehdä, kun muutki tekee” –kyselyillä.
Tuumailijana Krista Mikkonen. Krista on Taite Organisaatiokonsultointi Oy:n toimitusjohtaja ja organisaatiokonsultti, joka on muun elämän ohessa valmentanut kilpavoimistelijoita viimeiset parikymmentä vuotta.
MITATAKKO TYÖHYVINVOINTIA VAI EI? 7 helmikuun, 2020admin